ARVAMUS

Kohviku külastaja meelespea

aprill 4, 2017



Kõik me käime kusagil mingisugust teenust ostmas või hoopis osutame seda ise. Kui aga soovime osta, siis võime sattuda ükskõik kuhu: poodi, kohvikusse, kinno, teatrisse. Kuna lisaks me oleme ka kõik inimesed, kes tahavad oma käigud kiiremini ära teha, siis tasub alati meeles pidada, mida ja kuidas võib teha ja mida võiks vältida kui tuld.

Kohv on niivõrd suur turguti ja erguti, et seda juuakse üsna palju. Statistikat vaadates (2013 aasta järgi) on kohvijoojaid 16-45 aastaste seas tervelt 63 protsenti (900 vastaja hulgast). Arvud on suhtelised, kuid protsendimäär on siiski hämmastav (allikas: Postimees).

Kuna joojaid on palju, kohvikuid on veel rohkem, siis oleks kasulik teada, milliseid tegevusviise vältida, et mitte tekitada endale ja baristale nõmedat olukorda. Loomulikult ka mida teha, et kogemus oleks fantastiline nii sul kui ka baristal.

Ole konkreetne

Selge see, et barista on sinust kohvivallas haritum ning sa ei pruugi kõike teada, kuid et tagada endale 100% meelepärane jook, siis avalda oma ostusoovi konkreetselt. Kui soovid laktoosivaba jooki, siis küsi baristalt kas laktoosivabapiim on piimavalikus. Kui sa pole kindel mis on latte ja cappuccino vahe, siis alati küsi ja barista teeb sulle selle meeleldi selgeks. Kui sa pole kindel, mis on es(k)presso, siis alati küsi, kuna võib juhtuda, et espresso osutub sinu jaoks liiga kangeks joogiks ning hoopis latte oleks olnud palju parem variant.

Tutvu menüüga

Seadsid oma sammud kohalikku kohvipoodi, kus näed, et on pikk järjekord, kuid kohvitung on siiski suur, siis tutvu selle aja jooksul, mis seisad truult järjekorras, menüüga. Pole mõtet seista ja ninapidi sukelduda nutiseadmesse, sest see võtab ainult rohkem sinu aega, sest baristal on siiski terve vahetus veel ees: temal on aega küllaga seletada ja rääkida mis on mis. Vaata kogu menüü hoolega läbi, kriipsuta vaimusilmas need joogid välja, mida sa kindlasti ei joo ning kui jääb lisaküsimusi, siis küsi. Küsija suu pihta endiselt ei lööda.

Mida pole, seda pole

Pea meeles, et kohvikupoes võib leiduda igasugu head paremat kraami, kuid sellegi poolest on igal kohvipoel oma konkreetne menüü, mida koostavad tootearendajad, mitte baristad. Kui sa pettud, et kohvikupoes pole sinu lemmikkarastusjooki, siis uuri, kus on lähim toidupood, mitte ära hakka jalgu trampima ja needust peale lugema. Sinul lihtsam ja meil, baristadel, samamoodi.

“Mis mõttes Teil pole kofeiinivaba kohvi?!”

Isiklikust kogemusest tean, et osad kohvikud on võtnud lisaks kofeiinivabade jookide tegemise, kuid enamus ettevõtteid selle mõttega sina peal ei ole, sest ometi eesmärk on müüa KOHVIJOOKE. Seega, kui pole kofeiinivaba kohvijooke, siis ära solvu, vaid uuri ega barista ei tea kus võiks soetada. Kui selle vastuse jääb barista võlgu, siis jällegist, ära solvu, vaid katsu mõista, et alati igal pool ei pruugi leiduda sulle meelepäraseid tooteid. Arvesta ka sellega, et barista võib sulle pakkuda lihtsalt kohvita jooke, mis pole sugugi halvemad. Tasub proovida!

Ära lägasta

Pruun suhkur, valge suhkur, segamispulgad, lusikad, salvrätikud, kaaned, ümbrised, tasuta lisandid- see kõik on sinu päralt ning vajadusel barista meelsasti annab sulle soovitud toodet juurde. Mis aga häirib igat kohvikutöötajat ning paneb ennast tundma, et nende tööd ei austata, on lägastamine. Panid suhkru ära ja segasid kohvisse? Tore! Viska nüüd need prügikasti, mis on sul nina all, mitte ära loobi maha või leti peale laiali! Ajasid kohvi letile? Pole probleemi! Ole pai ja võta salvrätikuid, mis on sul otse nina all ning korista enda järelt ära. Käitu peremehelikult tasuta asjade/toiduainetega, mida sulle pakutakse ning suhtu austusega baristadesse, kes sind teenindavad.

Naerata! Naerata! Naerata!

Naeratus muudab inimeste näod malbemaks ning tekitab sooja ja usaldustunde. Järgmine kord kui sead sammud kohvi ostma, siis veendu, et oled ise naerusuine ning sõbralik, sest baristad on seda nagunii. Nii kindlustad nii endale kui ka baristale sooja, väärtustatud ja tahetud tunde ning päev on palju meeldivam ja ilusam. Ära unusta ka elementaarset Tere!, Head aega!, Aitäh! ja Kena päeva!

 

Nilbus pole meeldiv

Noormehed, mehed, kutid/naised, neiud, tüdrukud- ärge olge teenindajatega nilbed! Siin pole tõepoolest vahet kas sisened kohvipoodi või mõnda kioskisse. Nilbus ei tekita mitte kelleski häid emotsioone, vaid pigem rikub tuju ning jätab sisse ebameeldiva tunde. Seega, kui sulle jääb barista silma, siis otsi mingisugune teine viis, kuidas temaga kontakti saada ning suhelda, kuid jäta kõrvale igasugune rõve kommenteerimine, ilkumine ja nilbus. VEEL vähem, ära luba endale kunagi teenindajat näperdada! Võõraid inimesi ei tohi ka näppida! (JÄTAME NÜÜD LÕPUKS JA IGAVESEKS MEELDE!)

Sinu halb tuju ≠ teiste halb tuju

Inimesed kipuvad oma pahameelt teiste peale välja valama, mis pole mitte kuidagi hea, kuid paratamatu. Sellegi poolest, kui järgmine kord lähed kohvile, siis katsu jätta oma eraeluprobleemid kohviku ukse taha, nagu baristadel (ja teenindajatel) see kord ja kohuseks on. Keegi ei taha langeda selliste probleemide ohvriks nagu “Mihkel ei maksnud mulle viis euri tagasi, on alles.. *finish the sentence*) ja selle tõttu ma rikun kõigi tuju ära!” Palun, halasta, ära ole selline.

Tee vahet naljal ja “naljal”

Siin saad lugeda, mis ma sellest kirjutasin, kuid kordamine on tarkuse ema. Ära tee lollakaid kommentaare, mis sinu peas kõlavad naljakalt, sest üldjuhul panevad need nii sinu kui ka barista väga kohmakasse olukorda, kus sinul on muidugi väga lõbus, aga baristal on lihtsalt öeldes veider olla. Seega, kui naljategemine pole sinu kõige tugevam külg, siis piirdu laia naeratuse ja suure tänuga!

Veendu, kas suure kupüüriga maksmine on võimalik

Kas ma pean seda üldse selgitama? Kahjuks on tihtilugu nii, et alles pärastlõunaks on kassas piisavalt sularaha, et saaks lahti vahetada 50-eurone või suurem kupüür. Kui aga sa jooksed kohale täpselt kell 9, kui kohvik alles avati, ostad kaks eurot maksva joogi ning pistad baristale pihku 100-se, siis pead leppima a) väga suure koguse müntidega, mis barista sulle kohe hea meelega jagab või b) et pead siiski jooksma raha vahetama. Üldjuhul kehtib variant B. Seega veendu, kas sulle on raha tagasi anda ning kui on, siis on sinu õnnepäev, kuid kui ei ole, siis ära mossita vaid leiame koos lahenduse!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply